Tempels

10 februari 2016 - Pemuteran, Indonesië

Hallo allemaal,

Het regent bakken uit de hemel op dit moment hier, maar dat mag allemaal de pret helemaal niet drukken. In de ochtend is het vaak erg mooi weer en in de middag rollen de wolken binnen en soms regent het dan even, en soms langer. Het is dan ook regenseizoen, dus klagen doen we niet. Want ondanks de regen is het hier lekker warm en zit ik buiten op de veranda. Het buitenleven is toch wel misschien het meest heerlijke wat ik van deze reis vind. Geen tv, altijd buiten zijn, een boekje of even gewoon niks (naast achter Bart aanrennen natuurlijk ;-)) Het leven is erg overzichtelijk..

We zitten nu in Pemuteran, we zijn een dagje eerder vertrokken uit Bedugul, gewoon omdat we het binnenleven niet zo leuk vinden, en we weer toe waren aan warmte ;-). Een mooie autorit over de bergkam gemaakt, waar je prachtige uitzichten had over de krater meren van de vulkaan. Daarna helemaal afdalen naar zee niveau, En daar zitten we nu, in een dorpje helemaal in het noord westen van Bali, gemoedelijke sfeer, weinig toerisme, maar een heerlijk restaurant in de buurt aan de zee (met echt goede cappuchino!).

In Bedugul zijn we nog naar een prachtige tempel geweest aan het meer. Mooie aangelegde tuinen, een combi van boeddhisme en hindoeïsme zorgde voor mooie beelden!

En vandaag is het in Bali een grote feestdag, dat iedere 6 maanden plaatsvindt, Galungan heet het. Galungang viert de terugkeer van de Balinese goden en voorouders naar Bali. Balinese families verwelkomen en vermaken de goden met gebeden, offers, en het houden van ceremonies, waarbij de innerlijke en uiterlijke energie op het eiland wordt gereinigd en weer in evenwicht wordt gebracht. We zijn op de brommer naar de tempel gereden om een kijkje te nemen tijdens de ceremonie. Belaagd door de apen die er rondlopen die het eten van de offers proberen te jatten, en badend in het zweet en een jengelende Bart maakte dat we er kort zijn gebleven. Maar wel een paar mooie foto's gemaakt! Iedereen is er zo mooi voor gekleed vandaag!

We blijven hier nog tot zondag, het is hier gemoedelijk en relaxt, dus we genieten weer van deze plek. En dan reizen we af naar Lovina, niet zo ver hier vandaan, ongeveer een uurtje rijden.

Veel liefs, xxxx